Tag Archives: Mindfulness

Wil je niet meer piekeren?

Piekeren hoeft niet meer

Piekeren hoeft niet meer

Piekeren is het in gedachten worstelen met angsten en verlangens zonder actie te ondernemen om aan die verlangens tegemoet te komen. De natuurlijke neiging om actie te ondernemen om te voldoen aan de eigen behoeften wordt onderdrukt.

Er zijn allerlei redenen waarom iemand dit doet. Slechte eerdere ervaringen bezorgen iemand angst om weer gekwetst of gestraft te worden. Ook de angst om uitgesloten te worden door de groep is reden om geen contact met de omgeving te maken over de behoeften die conflicteren met die van de anderen. Het schrijnende gevolg hiervan is dat een piekeraar niet opkomt voor zijn behoeften, in zijn gedachten verstrikt raakt. En er toch alleen voorstaat.

Het is opvallend hoeveel mensen er piekeren. Iedereen piekert op zijn eigen manier over zijn conflicten, verlangens en angsten. Maar er lijkt wel een gemene deler te zijn van het onderdrukken van de natuurlijke neiging om voor zichzelf op te komen tegen de groepsnormen of de behoeften van de naaste omgeving in. Het is een heel bescheiden en niet verstorende aanpassingsmethodiek, want de omgeving heeft er niet veel last van als iemand piekert. Als therapeut kun je beter proactief letten op deze contactvermijding, die niet vanzelfsprekend aan het licht komt in de therapie. De cliënt ervaart het soms niet als iets dat ooit kan veranderen en zal meestal alleen over de inhoud van zijn problemen praten.

ls je piekert, ben je niet hier en nu bewust aan het leven. Je denkt aan het verleden of je fantaseert over de toekomst, maar je blik is naar binnen gericht. Gewaarzijn is de eerste vereiste om uit de neergaande spiraal van het piekeren te komen. Iemand die gezond functioneert in het contactmaken en zichzelf niet steeds inhoudt, hoeft niet meer zoveel te piekeren. Jezelf onder ogen komen is soms teveel gevraagd van iemand die niet voldoende zelfondersteuning heeft of zichzelf niet accepteert zoals hij is. Als je jezelf veroordeelt voor je eigen behoeften, is het zeker niet gemakkelijk om toe te geven dat je toch zo in elkaar zit. Er zijn verscheidene manieren om je gewaarzijn te vergroten. Dat kan met bijvoorbeeld mindfulness, ademhalingsoefeningen, yoga, bewuste sporten. Echter, als de onderliggende problematiek gecompliceerder is dan een gebrekkig gewaarzijn, en dat is het meestal, dan kan gestaltpsychotherapie een uitstekende behandeling met voldoende ondersteuning en acceptatie bieden aan mensen met piekerproblematiek.

Gewaarzijn, bewust ervaren en kunnen sturen, is cruciaal. Gewaarzijn van het eigen contactvermijdende gedrag, van strijdende behoeften en van alternatieve creatieve oplossingen én gewaarzijn van het hier en nu faciliteren een gezond proces van contactmaken.

Want wie zich hier en nu gewaar is van zijn gevoelens, emoties en verlangens is per definitie nu even niét aan het piekeren.

Ik ben afgestudeerd op piekeren en Gestalt. Als je verder zou willen lezen, dan kun je mijn scriptie hier downloaden.

Follow me @MlaPetrarca .