Runningtherapie

Moe? Stress? Gedeprimeerd? Ga hardlopen! Valt het je zwaar om jezelf te motiveren, meld je dan aan voor runningtherapie en leer drie keer per week een half uur lekker rustig aan hard te lopen. Voel je snel beter!

Als je depressief bent of je lusteloos voelt, kan het onmogelijk voelen om te sporten, je hebt wellicht weinig energie. Terwijl als je dan gesport hebt, je je veel beter kunt voelen. Dit geldt niet alleen voor mensen die depressief zijn, ook mensen die hard werken of al tijden niet gesport hebben. Dan kan het helpen om onder begeleiding met een groep te gaan sporten. Je krijgt motivatie en inspiratie van elkaar terwijl je werkt aan een betere mentale en fysieke gezondheid.

Runningtherapie kan worden ingezet bij de behandeling van mensen met uiteenlopende psychische problemen en klachten, maar ook voor mensen die (nog) geen klachten hebben maar die zichzelf ten doel hebben gesteld om een betere balans te verkrijgen tussen arbeid (inspanning, sport, werk) en rust (herstel, ontspanning).

Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van een rustige duurloop onder begeleiding van een runningtherapeut als aanvullende behandelvorm voor mensen met psychische klachten. Van buitenaf bekeken kan runningtherapie lijken op een reguliere hardlooptraining, maar runningtherapie kan worden gezien als een fase tussen niet sporten/bewegen enerzijds, en deelname aan reguliere sport-/ beweegactiviteiten anderzijds.

Het doel van de runningtherapie is dat de deelnemer de vaardigheid aangeleerd krijgt om liefst 3 tot 4 keer per week, zelfstandig, 30 to 60 minuten invulling te kunnen geven aan het hardlopen. Daarbij is de naam ‘runningtherapie’ misschien wat verwarrend. Het woord “running’ roept associaties op met rondetijden en hardloopwedstrijden, terwijl ‘therapie’ doet vermoeden dat het om een verbale manier van behandeling gaat.

Het zit anders. Het hardlopen kan op net iets meer dan wandeltempo worden uitgevoerd en het gesprekstherapeutisch interveniëren behoort niet tot de standaardtaak van de runningtherapeut.

Het hardlopen zelf is therapeutisch!

Ik zal eens in de week een runningtherapie loopgroep draaien in het Vondelpark of Rembrandtpark, Amsterdam. Dan lopen we met elkaar en in tempo’s of een omgeving dat het lopen voor alle niveaus leuk is. Of je nou helemaal nieuw bent en het hardlopen wilt ‘leren’ (volhouden) of vooral het gezamenlijke lopen als zetje wilt hebben, in beide gevallen ben je welkom.

Meld je ook aan en mail me! Zodra ik minimaal 5 aanmeldingen heb, start de groep.

Ik heb mijn cursus tot runningtherapeut gevolgd bij Stichting Runningtherapie Nederland.

Vrolijker met hardlopen

Vrolijker met hardlopen

 

Follow me @MlaPetrarca .